Analógia

Szeretjük az LP-ket.

Karbon karban

2022. január 08. 17:21 - Szekeres István

A legjobb hangszedők könnyű karokhoz, például a ProJect lemezjátszók karbon karjaihoz

pro012.jpgA világon manapság a (messze) legnagyobb példányszámban eladott Project lemezjátszók itthon is népszerűek. Érdemes tudni, hogy van egy sajátosságuk, ami miatt nem lehet bármilyen hangszedőt használni hozzájuk – könnyű a hangkarjuk. Hasonlóan könnyű hangkarral persze többféle más lemezjátszót is szereltek. Vajon milyen hangszedőkben érdemes egyáltalán gondolkozni? Mi lehet a legdrágább hangszedő, amit még ki tudnak szolgálni? Melyik lehet a legjobb ár-érték arányú? (A cikkben szereplő árak frissítve: 2024. 01. 05.)

Kezdetben a lemezjátszók tipikusan nehéz, 15-20 grammnál is nehezebb karokkal készültek: a magas effektív tömeg plusz a nagy tűnyomóerő biztos barázdafogást eredményezett. (A nehezebb karokba ajánlott hangszedőket itt szemlézzük.)

A könnyű karok csak a nyolcvanas években jöttek divatba, amikor a konstruktőrök felfedezték az alacsony mozgó tömeg előnyeit. Ha a hangszedőtűket könnyítjük (kisebb gyémánt, könnyebb tűszár, kicsi tekercsecske), akkor pontosabban követik le a barázdákat. Voltak mérnökök, akik úgy okoskodtak, hogy a könnyű de merev hangkarok is hasonlóan pozitív hatással lesznek a hangra. Ezt a marketingesek is lájkolták, mert könnyű hangkart gyártani egyszerűbb és olcsóbb lehet, mint nehezet.

Az első igazán könnyű karokkal talán a Dual jött ki a nyolcvanas évek elején, az ULM feliratú lemezjátszóik karjai tényleg ultra könnyűek voltak (Ultra Light Mass).

A Project lemezjátszók a kezdetektől könnyű, 10 gramm alatti karokat kaptak. Az egyik legnagyobb szériát a 8,6” hosszúságú karbon kar élte meg, aminek mindössze 6 gramm volt az effektív tömege. A mostani CC-karok is 8 és 9.5 gramm közöttiek.

Hasonlóan könnyű karja van a már említett régebbi Dual ULM-karos lemezjátszóknak (ezeket a pilincka karcsőről és a pici, műanyag shellről lehet felismerni), de egy sor egyéb lemezjátszó karja is 10 grammnál alacsonyabb effektív tömegű, az Edwards Audio TT6-tól kezdve a régi japán tojáshéjak egyenes, műanyag karcsövű darabjaiig (pl. Akai AP-Q310). És igen, közéjük tartozik a magyar hifi megkerülhetetlen sarokköve, a NAD 5120 „Rút kiskacsa” is – a lemezjátszó mindkét hangkarja, a lapos- és a csőkar is ilyen, mindössze 6 grammos.

Az egyszerűbb Project karbon karok azonban nemcsak könnyűek, de egy jellegzetes elszíneződést is hoznak a hangba. Egy kicsit szomorkás a hangulatuk, de nemcsak máma, hanem mindig. Az ajánlónkban erre is kitérünk.

Könnyű, közepes vagy nehéz?

Nos igen, úgy hivatkozunk ezekben a cikkekben a hangkarok effektív tömegére, mintha mindenki ismerné a saját lemezjátszó karjának specifikációját. (A legtöbb ember a saját vércsoportját sem tudja fejből.) A cikkekben igyekszünk támpontokat adni, néhány népszerű és elterjedt kar típust besorolva, csak persze ezek a felsorolások soha nem lehetnek teljesek. A leghitelesebb forrás a lemezjátszónk/hangkarunk használati utasítása. Ha nem áll rendelkezésre, a neten szinte biztosan megtalálható.

Ha a gyár nem adta meg az adatot, érdemes ráguglizni (hangkar neve, típusa és az “effective mass” keresőszó). Néha előkerülnek titkos adatbázisok, illetve jó eséllyel találunk külföldi fórumot, ahol már korábban előkerült a kérdés, és valahogy megtalálták a választ. Vagy jó gyári kapcsolatokon keresztül, és onnan kiszivárogtatott adatokkal (mint a régebbi Jelco karok esetében), esetleg házilagos méréssel, de legrosszabb esetben is azzal a tapasztalattal, hogy milyen hangszedők váltak be egy adott karban.

A nehezebb hangkarokba illő hangszedőkről itt értekezünk.

Belépő kategória

pro001_1.jpgMár négy évtizede, hogy az AT kifőzte a csodareceptet, amivel meglepően olcsón tud normális technológiát gyártani (alu tűszár, elliptikus tűprofil, tisztességes mágneskör), azóta a legnagyobb példányszámban eladott hangszedő a Zöld Béka. Egyszerűen nincs versenytársa, a hasonló árú hangszedők butuska műanyag tűszárakat és egyszerűcske kúpos tűprofilt kínálnak csak ennyiért.

A régebbi Zöld Béka felfüggesztése merev volt, a 2018-ban debütált új sorozatban ezt lágyították, éppen azért, hogy a könnyebb karokban is megfelelően teljesítsen. A 6 grammos NAD csőkarban/laposkarban vagy a legkönnyebb Project karbon karban számítási módszertől függően 11-12 Hz-re jön ki a közös rezonancia, ez nem nagy eltérés az optimális 10 Hz-től. A könnyű karok közül a viszonylag nehezebbekben egyre közelebb kerülünk az optimumhoz. Ebben az árkategóriában persze annyi minden más kompromisszum van, hogy ennek a paraméternek nincs különösebb jelentősége.

A legolcsóbb hangszedőtől nem várunk csodát, a VM95E is „csak” annyit tesz, hogy egyszerűen semmit nem hibáz el. Hallgatható, kellemes, levegős hang, az elődtől eltérően nem hajlamos visítozni az extra könnyű karokban sem: nem hiányoznak a mélyek, nincsenek kiemelve a magasak. Az árkategória miatt még szükségszerűen elnagyolt, szemcsés a hang, de a jó pillanataiban rengeteget megmutat a zenéből. A hangszedők Suzuki Swiftje: ha szűk a büdzsé, minden téren ésszerű kompromisszum. 

pro002.jpgAz OM5E sem tegnap óta van a piacon. Nekem speciel az első „komolyabb” hangszedőm volt, még gimista koromban. Elég az hozzá, hogy a büszke családi autónk akkoriban egy Wartburg volt - csak hogy képben legyünk az időszakkal.

Az Ortofon trükkje az volt, hogy a saját tömege rendkívül alacsony tudott lenni (2.5 gramm), így a nehezebb karokkal párosodott, de egy kis fém betéttel az átlagos 5 grammra nőtt a tömege, így a könnyebb karokban is jól szólt. A komolyabb hangszedőkhöz képest az OM5E-nek alul-felül lekonyul a (szubjektív) frekigörbéje, inkább a középtartományt hangsúlyozza. Van információ, ami így elvész, de nem fárasztja a fület. A valamivel olcsóbb AT izgalmasabb, élénkebb hang, az OM5E szürkébb, de kiegyenlítettebb.

pro003.jpgA bő harmadával drágább Ortofon 2M Red igazából egy átöltöztetett OM5E. Ha nem is szóról-szóra ugyanaz, a csinos piros műanyag lebernyeg alatt az alkalmazott technológia kísértetiesen hasonlít. Maradjunk annyiban, hogy közeli rokonok.

Megszólalásban is. Ugyanaz a kissé sávhatárolt, prezenszes hangzás. Kicsit több a magasa, de ezek a magasak nem igazán szépek, hajlamos kicsit kiabálni.

Akinek gyárilag az Ortofon 2M Red van a lemezjátszójában, az ne rohanjon azonnal cserélni, nem rossz hangszedő az. Csak kár az árcéduláért. Házon belül az OM5E sokkal jobb vétel.

Hifi kategória

Audio-Technica VM 520 Eb (49.990 ft)

pro005.jpgMegduplázzuk az Audio-Technica VM95E árát, és szintet lépünk. Az 520-as tűszára és tűje ugyanaz a konstrukció, mint a VM95E-é, de a motor komolyabb. Ettől az egész hangzás nagyfiús lesz. Mint amikor valaki a sok vörösboros kóla után először kóstol egy tisztességes merlot-t. Amikor a 20 éves Corsából átül egy pár éves Astrába.

A fő csapásirány még mindig az, hogy jajj, csak el ne hibázzunk valamit – nincsen brillírozás, cserében nincsenek fejcsóválást kiváltó gyengeségek sem. Mélyek-magasak, dinamika, színpadkép rendben. Egyik tantárgyból sem kap ötös dicséretet, de a négyes mindig megvan: nincsenek preferált zenei műfajai, bármilyen lemezt feldobhatsz, az eredmény kiszámíthatóan oké lesz.

Alighanem ez az a hangszedő, ahonnan minden lemezgyűjtőnek el kéne indulnia, a hangszedők origója.

pro006.jpg

Amerika válasza a japán és európai (dán) hangszedőkre. A spéci Moving Iron rendszerű Green a Grado második legolcsóbb modellje. A Green úgy születik egyébként, hogy az elkészült Black-eket tesztelik, és a legjobb eredményeket mutató darabok (a legjobb 15 százalék) kerül a Green dobozába.  Az árkülönbség 25 százalék, ezen a szinten 10 ezer forint, ami hanglemez árban kifejezve nem sok. A Zöldek konzekvensen jobbak, mint a Feketék, szóval ha már Fekete, akkor inkább Zöld.

A fene tudja, minek köszönhető, a mozgó vasnak vagy a kézi szerelésnek, de a Green kifejezetten kellemesen tud szólni. Ha az AT 520-asról azt mondtuk, semmilyen „tantárgyból” nincs ötös dicsérete, a Green-nek van: a mélytartománya az erőssége. Masszív, energikus, mégis kontrollált. Ha megőrülsz a nagybőgő-szólókért, ez a te hangszedőd.

Máshol már vannak kompromisszumok, a felbontás, a gyorsaság, a tisztaság legfeljebb közepesek – valamit valamiért. Az egész hangkép meleg, sokáig hallgatható, ha nem is túlságosan izgalmas. A magasba húzó rendszereket garantáltan megszelídíti.  

Egy amerikai Japánban vagy egy japán Amerikában? A Sumiko ugyan japán női név, és a Sumiko hangszedőket Japánban is gyártják, de a cég amerikai eredetű: David Fletcher 1982-ben úgy gondolta, hogy kiváló ötlet lenne kelet-európai hifi hangsugárzókat importálni Amerikába, erre hozta létre a céget - Sumiko az üzlettársa japán származású feleségének a neve volt. Aztán másképp alakult, és inkább Japánban készítettek lemezjátszó alkatrészeket, hangkarokat és hangszedőket, kezdetben elsősorban az amerikai piacra.

A Pearl (“Gyöngy”) sem friss model, kerek 30 éve mutatták be, azaz éppen akkor, amikor a vinil iránti érdeklődés a CD-korszak miatt éppen erősen a leszálló ágban volt. Akkoriban népszerű model volt az alsó-középkategóriában, mindenféle teszteket nyert és elegendően sokan választották ahhoz, hogy módosítás nélkül folyamatosan gyártásban maradt. Műszakilag semmi extra, sima bonded elliptikus tű alu tűszáron.

Nem tudhatom, szándékos volt-e a Pearl hangolása, de mintha direkt túlzóan másképp szólna, mint a digitális források. A hangja “analógos” abban az értelemben, hogy azt a meleg, testes, bár nem túl részletező hangzást hozza, ami sok gyűjtő fejében él az “igazi” lemezhangról. Van egy kis kiemelés a közép mélyeknél, egy kis óvatos lágyság a magas tartományban, de alapvetően finom, kulturált, zenei hang. A Sumiko egy időben üzletileg is kapcsolódott a Projecthez (több lemezjátszóba került is gyárilag Sumiko hangszedő), így aligha véletlen, hogy a Projectekben remekül beválik, különösen az alu karokban..

pro009.jpgAz eddigi bonded elliptikus tűk után az első kézzel csiszolt nude elliptikus. (Nude kontra bonded: nem csak a tűhegy, de a teljes tű is gyémántból van kicsiszolva.) Ez a hangszedő megosztó: van egy jellegzetes nyomulós, hifis hangzása, sok mély, sok magas, feltűnő dinamika. Minden olyan pezsgő és színes, mint egy bekokainozott marketing igazgató szombat éjszakája. Hosszú távon ezt sokan fárasztónak tartják, mint az erősítőkön bekapcsolva felejtett Loudness gombot. Nade az egyszerűbb Projectek fékezett habzású karbon karjában, ami eleve egy kicsit punnyaszt, pont ez hoz egy kis életet, mint amikor az unokák beszabadulnak az idősek otthonába. Az 530-asról sokkal inkább egy füstös rock klub jut az eszünkbe, semmint a Zeneakadémia kamaraterme.

Elég sokan választják a 8.6-os Project karbon kar mellé a narancs AT-ket rocklemezeket vagy elektronikus zenéket hallgatni. És alighanem igazuk is van.

 

Audiofil kategória

 

pro007.jpgA Shelter kis japán manufaktúra, messze a 201-es a legegyszerűbb hangszedőjük. A 301-es például már alacsony kimenetű MC, ára a 201-es árának csaknem négyszerese - és innen csak felfelé nyílik az árlista.

Felépítését tekintve a 201-es igen egyszerű, maga a hangszedő ház alighanem a Sumikótól érkezik (kísérteties a hasonlóság a Sumiko Pearl-lel), a tű sima bonded elliptikus, a tűszár alumínium. Semmi olyan, amitől el kellene ájulni, legalábbis ezen az árszinten.

A Shelter 201 viszont tud valamit, amit más, hasonló felépítésű hangszedők nem: el tud bűvölni. Tónusa jellegzetesen mélybarna, végtelenül kellemes és kényeztető, mint egy csésze forró csoki. Ez nyilván a magas hangok lekerekítésével, megszelídítésével jár, szóval aligha ez lesz a legrészletezőbb hangszedő a mezőnyben, de sokaknak a legkellemesebb és leginkább hallgatható még lehet.

A lábdob lüktet, a basszusgitár jelenléte súlyos, az énekhangoknak teste, tartása van. Soha nem tudjuk meg, milyen gitárhúrt használt a gitáros, melyik cintányér-gyártó szponzorálta a dobost, de hogy együtt van a banda és remek a hangulat, ahhoz kétség nem fér. Szupererő: a kamara zenekarok, jazz triók, vonósnégyesek együttjátékának a bensőségessége különösen érzékien jön át.  

sumiko_olympia_0567.jpgKarbon kar van a lemezjátszódon? Akkor hajolj közelebb, megsúgom a tutti tipet. Úgy hívják, Sumiko Olympia. Sumikóéknál szerintem egyszerűen ránéztek a legkelendőbb lemezjátszók slágerlistájára, és látták, hogy nagyon mennek ezek a Projectek, és ahogy az Audio-Technica is 500-as és 700-as sorozatával, kifejezetten a könnyű karokhoz méretezték a megfizethető árú hangszedőiket. Az Olympia egy négytagú család alsó-középső darabja, ezeknek a tűi kompatibilisek, tehát egyszerű tűcserével lehet feljebb lépni, ha amúgy tetszik a Sumiko-hang.

És tetszeni fog. Könnyen emészthető, izgalmas hangzás. Bár a tű egyszerű elliptikus, az Olympia remekül követ. Erőssége a mélytartománya, a dinamikája. Pop-rock zenén élénk, dögös a hangzása, az árkategóriában szokatlanul kiterjedt és megfogott mélytartomány minden más műfajnak is jól áll, képes nagyobb hangtömeget is érzékeltetni. Életet hoz a karbon karok kicsit visszafogott karakterébe.

pro008.jpgAz AT 740-ese a Shelter ellentéte technológiában és hangra is. A Shelter egyszerű tűprofilt kínál (bonded elliptikus), egyszerű műanyag (kompozit) házban, viszont a technológiában rejlő lehetőségeket kimaxolva. Erre jön az Audio-Technica, és mindenben felüllicitálja a kihívóját. A ház forgácsolt alu ötvözet, a tű Micro Line – ez már gyémántcsiszolás a javából.

A hang is teljesen az ellentéte a másik hangszedőnek: a 740-es tónusa tiszta, levegős, a szuperereje a felbontásban rejlik, illetve mindabban, ami ebből következik: részletek, térinformáció, természetes hangszerhangok és csodás énekhang.

Amíg a Shelter esetén a klasszikus analóg hangzást hoztuk fel példának, a 740-es Audio-Technica a modernebb, gyorsabb, lendületesebb iskolát képviseli. Nagyon is ott vannak a mély hangok (megfogott, pontos, gazdagon textúrált basszus szólamokat hallunk), de a lényeg a gyors tranziens visszaadás, a sok gyönyörködtető részlet, a tiszta hangzás.

Aki alapvetően CD-ket hallgat, az imádni fogja a 740-es karakterét. Hozza mindazt, amiért a digitális hangot szeretni lehet, de éppen eléggé megszelídíti az analóg audió lágyságával ahhoz, hogy inkább egy lemezt vegyünk elő, ne a Play gombot nyomkodjuk.  

Még feljebb

 

audio-technica-at33ptg-ii-double-bobine-mobile.jpgTulajdonképpen miért ne lehetne alacsony kimenetű MC-t szerelni egy könnyű karba? Az AT33 PTG/II az egyik kedvenc hangszedőnk, a nyílt napunkon a nagyobb rendszerben is őt használtuk, akkor egy közepes tömegű karban. De igazából a könnyű karokat szereti, a 10 Hz speciel az ultra könnyű karokban jön ki.

A nevében a PTG a Prestige szó rövidítése - magunk is telefonos segítséget kértünk, hogy ezt visszafejtsük. Ha már presztízs, a műszaki tartalom valóban első rangú: a tűprofil a fentebb már megénekelt, finom csiszolású Micro Line, ráadásul itt bór tűszárba építik, ami nagyjából a legjobb dolog, ami egy hangszedőtűvel történhet. A hangszedő fém házba került, ráadásul meglehetősen méretesbe, bár a saját tömege ezek ellenére is meglepően alacsony.

Az AT33 PTG/II klasszikus MC. Természetes, finom a hangja, és elképesztő energiákat tud megmozgatni, legyen szó egy szimfonikus nagyzenekarról vagy akár egy harci helikopterről a fejünk felett.

Olcsóbb hangkarokba nem érdemes ajánlani, de mondjuk egy Edwards Audio EA6 vagy pláne egy SME 3009 Mk2/Mk3 hangkarban óriásit alakíthat. Az árához gondoljunk azért hozzá egy rendes trafót, bár ha az erősítőnknek van beépített MC-fokozata, annak 100 ohmos záróimpedanciája pont passzol hozzá.

pro013.jpgFélve ajánlom ezt a príma hangszedőt, amit amúgy én magam is napi szinten használok. Rózsaszirom finomságú, gyengéd, cukorborsó lelkületű műalkotás.

Nem való mindenkinek, pláne nem minden zenére.

A Nagaoka-féle MP-rendszer (amiről fentebb, a Grado hangszedőnél már írtunk Moving Iron (MI) néven), eleve az alacsony mozgó tömegre gyúr, még jobban is mint az MC-hangszedők (a tűszár túlvégén még a mozgó tekercseknél is kisebb tömegű permalloy gyűrű), az MP500 pedig a bór tűszárral és az incifinci Superfine Line Contact tűvel konkrétan kimaxolja a tömegcsökkentést.

Ami a hangzást illeti, nem érdemes szélsőségeket remélni. Nem a falromboló basszusokat, nem is a mikrohullámú magas frekvenciákat fogja a nyakunkba zúdítani, nem a kalapács dinamikája üti át a téglafalat.

Sokkal inkább a zene hullámzása, folyékonysága, a hangszerek összjátéka kerül előtérbe, megértjük a komplikált szerkezetű komolyzenei műveket, követhetővé válnak a fő- és melléktémák. Hajrá kortárs komolyzene, hajrá free jazz.

Nem, a Dire Straits nem fog még dögösebben szólni (vagy csak alig), Diana Krall sem lép még közelebb hozzánk (vagy csak alig), inkább a kompozíció egysége tárul fel.

Nem annyira hagyja magát demózni, nem annyira fogja lenyűgözni a barátokat és üzletfeleket, de amikor már lecsuknád a lemezjátszó tetejét, inkább előveszel még egy lemezt.

 

A közepes tömegű és nehéz karokba való hangszedőket itt mazsolázzuk ki.

 

Ha lemezjátszókkal, hangszedőkkel, vagy úgy általában az (analóg) audióval kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj az i.szekeres@lemezjatszok.hu címre. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon. Csatlakozz lemezjátszós tematikájú tanácsadós, megbeszélős csoportunkhoz is a Facebookon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lemezjatszok.blog.hu/api/trackback/id/tr2116807296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása