Analógia

Szeretjük az LP-ket.

Amerikai szépség

2021. július 10. 15:12 - Szekeres István

Mobile Fidelity (MoFi) Studiodeck bemutató

mofi-09.jpgNem, nem ez lesz az első lemezjátszód, ahhoz túl drága. Viszont egy ügyes beszámítással messze nem elérhetetlen az átlagos magyar audiofilnek sem. Pedig a high-end lemezjátszógyártás ikonikus figurái tervezték. Ráadásul nem Kínában készül, hanem az utolsó csavarig Amerikában. És már a megjelenése is különleges és tiszteletet parancsoló. És hát borzasztó jól szól. Kincset találtunk.

A Mobile Fidelity Sound Lab (a továbbiakban MoFi) igazából lemezkiadó. Az ősidők óta működik, konkrétan 1977 óta. Saját zenéi sosem voltak, a nagy kiadók népszerű lemezeit masterelték és vágták újra saját spéci stúdiójukban a saját spéci célgépeikkel – tökéletes minőségben, magas áron. A gyűjtők a mai napig szent borzalommal tekintenek a MoFi remasterekre – és főleg azok áraira. Egy jó állapotú 1979-es Dark Side of the Moon újranyomásuk tekintélyben ugyanott lehet, mint egy 1973-as Harvest első nyomat.

És akkor a MoFi elhatározta, hogy elektronikákat is elkezd árulni. Nem példa nélküli a dolog: a lemezjátszás hajnalán a komolyabb lemezkiadók mind kínáltak saját lejátszókat, hangszedőket: Decca, RCA, Philips – a tapasztaltabbak emlékeznek rájuk, például a Decca különleges hangszedőire.

MoFi-ék felépítettek egy saját műhelyt egy Ann Arbor nevű városkában, Michigan államban – a készülékeik ugyanis teljesen házon belül készülnek, nincs bérgyártás Kínában. A műhelyfőnök neve is ismerős: John Schaffer – ő volt a Wadia nevű high-end gyártó elnök-igazgatója, később a Wadiát, a Sonus Faber-t és az Audio Research-et is birtokló Fine Sounds nevű cég igazgatótanácsának tagja. Érdekes „megtérés,” hiszen a Wadia elsősorban a digitális készülékeiről lett híres.

A MoFi a legjobbakhoz fordult a tervekért is: a lemezjátszóik apukája a san franciscó-i Allen Perkins, aki számos elszállt high-end lemezjátszó tervezéséért felelős. Saját Spiral Groove lemezjátszói 18 ezer dollárnál (uszkve 6 millió forintnál) és 40 kilónál indulnak. (Csak zárójelben: a MoFi phono elektronikákat a 2020 decemberében elhunyt Tim de Paravicini tervezte. Van-e ki e nevet nem ismeri? Segítünk: EAR, Luxman, Quad, Musical Fidelity. Nem mellesleg ő tervezte a MoFi lemezvágó berendezésének elektronikáját is, innen a kapcsolat.) 

A MoFi szintjén nyilván nincsenek belépő modellek: a MoFi lemezek is többször annyiba kerülnek, mint a sima utánnyomások. Viszont van egy jó hírünk: mind a lemezjátszók, mind a hangszedők, mind az elektronikák a magyar fizetésekkel is elérhető szintről indulnak. Oké, nem ez lesz az első cuccod. De bármid is van most, a következő ugrás simán lehet egy MoFi.

Most a két MoFi lemezjátszó közül az olcsóbbikat nézzük meg közelebbről.

ultradeck_8.jpgAz uszkve 700 ezer forintos MoFi Studiodeck alapvetően konyhaszekrényajtó-design, ahogy a klasszikus Regák, Projectek, Edwardsok, de a plinth (azaz az alaplap) össze van dolgozva egy alumínium betéttel, ami egyrészt tömeget ad az egész lemezjátszónak (á la Technics 1210-es), másrészt a különböző anyagok kombinációja széthangolja a rezonancia frekvenciákat. És még jól is néz ki.

Első ránézésre feltűnő, hogy ez a lemezjátszó milyen terebélyes: szélesebb és mélyebb is a hasonló készülékeknél, 500 x 362 mm. Ennek oka, hogy a hangkar egy hüvelykkel (bő két és fél centivel) hosszabb a tipikus hangkaroknál, és csak így fér el. A hosszabb hangkar értelme a kisebb követési szöghiba, az abból fakadó alacsonyabb torzítás. A geometria ráadásul a fellépő skating erőt is csökkenti.

Olcsóbb lemezjátszókon azért nem találunk ilyen hosszú karokat, mert az előnyök mellett kihívást is jelentenek: a hosszabb karcső miatt nagyobb a tömegük és jobban rezgésbe tudnak jönni. Hosszú kart csak átgondolt anyaghasználattal és rezonancia-kezeléssel érdemes csinálni – pont mint a Studiodeck karját, ami egyébként mechanikai változtatás nélkül kerül fel a jóval drágább MoFi Ultradeckre is, bár ott más belső kábelezéssel.

mofi-11.jpgHagyományos, kardáncsapágyas kar, egyenes alumínium karcsővel, az antiskating erőt narancssárga cérnaszálon fityegő súlyocska állítja elő. Az ellensúly belülről csillapított. Természetesen mindene is állítható, így a magasság és az azimut is, ráadásul egyszerűen és precízen.

A lemeztányér is érdekes. Peremhajtással működik, semmi plusz szíjtárcsa, narancssárga szilikon szíj hajtja. Igen, a narancssárga kiegészítők feldobják a készülék grafitszürke-fekete uralkodó színeit, tessék, még erre is odafigyeltek. A tányér csapágyazása szemre a lehető legegyszerűbb: a lemeztányér aljából nyúlik ki a csapágytengely - mint a hüvelykujjad felső ujjperce. A plinth-en a bronz csapágyfészek, az alján teflon csapágy talppal.

Zárójel: a sorozatgyártás előtt még fordítva volt: a tányérban volt a csapágyfészek, és a plinth-ből állt ki  a csapágytengely. Ne lepődjünk meg, ha a külföldi tesztekben még ilyen leírásokkal/fotókkal találkozunk. A sorozatgyártásban már a plinth alatt van a csapágytalp és a csapágytengely találkozási pontja, ez még mélyebbre viszi a súlypontot, ami egyenletesebb forgást és így jobb hangminőséget jelent.

Jellemző a gyártás precizitására, hogy a lemeztányér nem csak úgy beesik a csapágyfészekbe, hanem hosszú másodpercek alatt ereszkedik alá.

A lemeztányér vastagsága 20 mm, súlya 1.8 kg, és delrinből készül. A delrin a Du Pont vegyipari konszern márkaneve: ez is egyfajta polioximetilén, mint az akril. A MoFi-nál azért egy pár trükköt elkövetnek még vele. Először is, az egységes kinézet érdekében fekete festékanyagot kevernek a delrinbe, így a tányérnak grafitszürke kinézete van, és nem süt róla, hogy valójában műanyag. Másodszor: a lemezcímkének csinálnak egy fél milliméteres süllyesztett részt. Harmadszor: a felületet érdesítik. Ha megnézzük az Edwards Audio, vagy akár a high-end Soulines akril lemeztányérjait, azok csaknem tükörsimák, a MoFi tányérja viszont kifejezetten rücskös. A MoFi minél tökéletesebben akarja csatolni a lemezt az akril delrin tányérhoz. Lemezalátétet nyilván nem adnak a készülékhez, a lényeg éppen az, hogy a lemez a lehető leginkább egybeolvadjon a tányérral. És végül: az oldalfal íves kialakítású, könnyebb felhelyezni a meghajtó szíjat, mint a simán függőleges oldalfalú tányérra.

mofi002.pngA meghajtó motor a Hurst finom gyártmánya, 300 f/perc üzemmódra van kitalálva. A meghajtó tárcsa megint csak valami polioximetilén. A motor elcsatolását Michael Latvis tervezte. Ő a Harmonic Resolution Systems (HRS) nevű cég konstruktőre. A cég a rezgés-gyilkos állványairól és kiegészítőiről lett híres.

A 33/45 sebességváltás a szíj áthelyezésével történik, legalábbis amíg nem kap a lemezjátszó egy Pointe Spin Doctor tápot. Ellentétben a Regákkal, itt legalább nem kell a lemeztányért felemelni, egyszerűen a motortengelyen lehet átdobni a szíjat.

mofi-011.pngA készülék alá nézve is találunk érdekességet: a lábakért is Michael Latvis és a HRS volt a felelős. A MoFi Studiodeck alá négy spéci lábat toltak be, a mellsők és a hátsók között szemmel látható különbségek vannak. A lábak egyrészt állítható magasságúak (éljen a pontos vízszintezés!), másrészt két darabból állnak, az alsó és felső részek között valamilyen csillapítás van. Ez meg is nehezíti a pontos vízszintezést, mivel itt is eltart egy ideig, amíg „beáll” a rendszer. Ha megemeltük a lemezjátszót (és a lábak csavargatásához meg kell emelnünk), jó pár másodpercig is eltarthat, mire a lábak beállnak a végleges helyzetükbe. Nem kell kapkodni az installálásnál.

std002.jpgA HRS a MoFi lemezleszorítóját is megtervezte: a Super Heavy Weight ("szuper nehéz súly," mint a küdősportokban a szupernehézsúly, haha) 37 dekás, és nem, nem jár alapból a készülékhez. Sőt, meglehetősen túlárazottnak is tűnhet: a lemezjátszó árának ötödét kell leszurkolni érte. Más kérdés, hogy megérheti-e? Erre a témára meghallgatás után hamarosan visszatérünk.

Asszem már csak egyetlen alkatrészről nem írtunk: a bekapcsoló gombról. Körömnyi négyzet, ami narancssárgán világít, amikor a készüléket bekapcsoltuk. Ennek sztorija van: a MoFi legendás stúdiójában a saját tervezésű vágógépük bekapcsológombját kopipésztezték a lemezjátszójukra.

A készülék összeállítása magától értetődő annak, aki látott már lemezjátszót. Aki nem, az használhatja a képes összeállítási manuált, amúgy IKEA mintára. Két probléma merül fel, az egyik a tűnyomóerő beállítása: a mellékelt ellensúlyon nincs skála, a MoFi pedig nem mellékel tűmérleget – kell egyet venni, mert anélkül nem megy. (Mondjuk mi inkább adunk egyet ingyen.) A másik az antiskating súlyocska felhelyezése a hangkar hátsó részén lévő fémrudacska megfelelő vájatába. Egy borsszemnyi gumigyűrűt kell ráhúzni egy igencsak passzentos rúdra. Kell hozzá némi kézügyesség, meg egy bizonyos kor felett még egy kiváló olvasószemüveg is.

A lemezjátszókhoz értők számára feltűnhet, hogy a MoFi trollkodik a bolondját járatja a lemezjátszó szakértőkkel. Eleve ez a 10” hangkar, ugye. Aztán a hangkarjára megadott 35 gramm effektív tömeg. Ha valaki nem mozogna otthonosan a hangkarok effektív tömegében, ez a 35 gramm kb olyan, mintha egy Volkswagen Golf tömegének a valós 1,100 - 1,400 kiló helyett 3-4 tonnát adnának meg gyárilag. A hozzáértőknek egyből világos, hogy ez nonszensz. Ilyen effektív tömegű hangkarral nem lehetne párosítani semmilyen hangszedőt sem. A kísérletek során szerencsére kiderült, hogy egy átlagos hangszedő, mint pl. a Nagaoka MP200 teljesen jól érzi magát a karban – a hallottak alapján valójában 13-16 grammos lehet a gyári MoFi hangkar.

Szintén trollkodásnak tűnhet, hogy a lemezjátszó manuáljában nem a hagyományos módszer szerint ajánlják az antiskating beállítását. A legtöbb gyártó azt mondja, a tűnyomóerő alapján állítsunk antiskatinget. A MoFi a hangszedő saját tömegéből indul ki. (Ez esetleg lehet a hosszabb hangkar miatt, amire kevésbé hat a skating erő.)

mofi-013.jpg

Aki tuningolná a Studiodecket, az külső tápegységet és finomabb jelkábelt tud választani hozzá, persze csak ha már megvan a Super Heavy Weight leszorító.

MoFi Ultradeck

 

A MoFi másik, drágább lemezjátszója, az Ultradeck egyértelműen a Studiodeck-re épít, első blikkre nem is különbözik olyan nagyon. Mire megy el akkor a másfélszeres árkülönbség? A hangkar és a motor ugyanaz, nem különböznek a lábak és a porvédő plexi sem. A legnagyobb különbség a plinth: nemcsak vastagabb és nehezebb, de az alumínium elemek aránya sokkal magasabb. Miközben a hordozó bázis itt is egy MDF-lap, a motor, a főcsapágy és a hangkar is külön alumínium bázisra van szerelve, ezeket elcsatolták egymástól. Látványos a vastag (33 mm) és a Studiodeckhez képest csaknem dupla tömegű (3.0 kg) lemeztányér, ami immár nem teflon, hanem zafír csapágytalpon forog el. A kar kábelezése a Cardas kábel-specialista cégtől származik.

Az első meghallgatások alapján az Ultradeck tényleg előrelépés - a high-end hüvelykujj-szabály szerint az ekkora árkülönbségnél elvárható "mindenben eggyel jobb" különbség megvan. Ha a legjobb hangot keressük: Ultradeck. Ha a legjobb vételt: Studiodeck.

Ha lemezjátszókkal, hangszedőkkel, vagy úgy általában az (analóg) audióval kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj az info@vinil.hu címre. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon. Csatlakozz lemezjátszós tematikájú tanácsadós, megbeszélős csoportunkhoz is a Facebookon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lemezjatszok.blog.hu/api/trackback/id/tr3216618010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása