Analógia

Szeretjük az LP-ket.

"A középmezőny koronázatlan királya!"

2022. augusztus 13. 18:17 - Szekeres István

Vendégteszt: Mészáros "Malfox" János a Nagaoka MP150-ről

41pcu-detvl.jpgMészáros Janit lemezjátszós körökben sokan ismerik, egyike a kevés hazai lemezjátszós szaktekintélyeknek. Nem titok, hogy magam is rengeteget tanultam tőle, sőt, néhány korábbi szakmai cikkem lektorálására is felkértem. Jani alapvetően értékes lemezjátszók és hangszedők javításával foglalkozik, ő például - mint az MC-hangszedők Chuck Norrisa - a cserélhetetlen tűjű MC-hangszedőkben is tud tűt cserélni. Javításra került hozzá a nulla kilométeres Nagaoka MP150 is, aminek egy ügyetlen mozdulat miatt letört az egyik csatlakozó tüskéje. Ha már nála volt a hangszedő, végig is mérte és meg is hallgatta, mit tud a Nagaoka kínálatának egyik közepes darabja (alatta az MP100, MP110, kicsivel felette az MP200, a csúcson az MP300 és az MP500). Innentől átadom a szót Janinak, aki a Facebookon osztotta meg tapasztalatait.

A mai napon rendhagyó módon egy Nagaoka MP150 hangszedőt kellett gatyába rázni. A hiba annyi volt, hogy kitört az egyik PIN csatlakozója, ezt kellett cserélni.

Ha már itt van, úgy is meg kell mérni, hogy minden rendben van-e, és akkor már miért is ne teszteljük le a gyári specifikációival összehasonlítva.

Gyári adat: frekvencia átvitel 20-20 kHz. Ezt valóban tudja; bár az egyenletességet valahogy elfelejtették odaírni furcsa módon, de segítek: 16kHz-ig egyenletes az átvitele, utána 3 dB/oktávval esik 20 kHz-ig. Az MM és MI hangszedőkre jellemzően enyhe 20-50 Hz közötti emelés, ami még "jót is tesz" a hangképnek, főleg a kissé mélyhiányos rendszerek nagy örömére. Ezek az adatok teljesen jók, főleg, hogy egyes MC-gyártók hasonló árú hangszedői igencsak fűrészfogú átvitellel rendelkeznek... (nem írok márkát, mert megnyúznak...)

A csatorna balansz a gyári adatok szerint 1,5 dB lehet maximum, ennél a példánynál mindössze 0,5 dB volt és szintén nagyon jó mérési eredmény.

Az áthallási csillapítás a megadott -24 dB/1kHz helyett az Ortofon mérőlemeznél csak -20 dB volt, de ez a mérőlemez 5 cm/secundummal van vágva, míg a DIN45543 lemez esetén már -24dB/1 kHz 8cm/sec (azaz a gyári adat) mutatkozott.

A dinamikus és statikus engedékenységre nem térek ki, mert akkor itt alszik mindenki...

Tűnyomás: 1,5-2 gr. A mérések szerint inkább 1,6...1,8 gr közelében "érzi jól magát" a hangszedő.

296998788_2711021315698487_5110131481242933896_n.jpgA tű metszése a specifikáció szerint superfine elliptical. Ez tulajdonképpen nem a klasszikus 8X18 μm ellipszis tűprofilt jelenti, hanem egy kissé keskenyebbre csiszolt, cca 5-6 μm/18 μm profil. A képen talán látható is, hogy oldalt kissé ívesre van tovább csiszolva. A tű víztiszta, azaz nude ipari gyémánt. A természetes gyémántnak sárgás barnás árnyalata van. A gyémánt tűhegy "tapered", azaz kúposított alu szárban foglal helyet.

Összességében elmondható, hogy műszakilag teljesíti az MM és MI hangszedőkre vonatkozó követelményeket, egyes adatai jobbak is, mint amit elvárhatunk ettől a konstrukciótól.

Megfülelés:

Ez a hangszedő igen kellemes meglepetést okozott.

Kiváló zenei reprodukciót nyújtott mind popzenén, mind jazz és klasszikus zenénél is. Utóbbinál enyhén érezhető a közepes áthallás, a színpadkép kissé zárt, a nagy hangtömegeknél enyhén zavaros a hangképe.

A Billy Cobham (Supraphon nyomás) lemeznél néha az volt az érzésem, mintha valami drága MC hangszedő jelenlétérzetével vetekedne, felbontásban, dinamikában és levegősségben egyaránt. A szintén Cobham-Spectrum lemeznél a dinamika még inkább pofánvert és meglepett, hogy egy viszonylag elérhető árú hangszedőből ilyen energiák szabadulnak fel.

A régi mono lemezeknél nem zavaróan zajos (ezeknél sokkal mélyebb a barázda mint a sztereo lemezeknél). A hangszedő megfelelően érzékeny, nem veszít a dinamikatartományból még az alacsonyabbra vezérelt lemezeknél sem!

298754558_2711021639031788_3931966954910402193_n.jpg

A fúvósok nagyon kellemesen szólalnak meg, egyáltalán nem tolakodó módon.

A húros hangszereknél mintha érzékelnék némi "szöszmötölést", amit a specifikus mono MC hangszedőkkel nem észlelek, de hát ez nem is arra készült, hogy régi mono lemezeket hallgassunk vele.

A hangszedő két negatívuma, hogy a kijátszottabb, zajosabb lemezeknél a zaj zavaróbb, mint a hasonló tűprofilú MC hangszedők esetében. A másik a középszerű áthallási csillapítás, ami mondjuk klasszikus zenénél zavaró lehet, kissé zártabb lesz a sztereo színpad, mint ahogy azt egy ilyen felvételtől elvárnánk. (Bizony vannak sokkal drágább MC hangszedők, amik még ezt sem teljesítik...)

Összegzés:

Aki nem akar bajlódni a MC hangszedők trafós vagy elektronikus illesztésével és egy igazán jó alternatívát akar, annak mindenképpen ajánlom a Nagaoka MP 150 hangszedőt, természetesen az ennél magasabb kategóriásokat is, mert azok valszeg még ennél is jobbak.

Szvsz. a jelenlegi 149.000 forintba kerülő MP150 igencsak jó választás lehet annak, akinek kisebb anyagi kerete van, de minőségibb zenehallgatásra vágyik.

Mérésekhez a Micro Seiki DQX1000 futóművet és a Jelco SA750L kart használtam.

Elektronika: ProJect DS2 USB

Szoftver: Audio Tester 3.0, Arta

Mérőlemezek:

Ortofon 2019

DIN 45543

298527709_2711021512365134_6829588746806689981_n.jpg

Ha lemezjátszókkal, hangszedőkkel, vagy úgy általában az (analóg) audióval kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj az i.szekeres@lemezjatszok.hu címre. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon. Csatlakozz lemezjátszós tematikájú tanácsadós, megbeszélős csoportunkhoz is a Facebookon.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lemezjatszok.blog.hu/api/trackback/id/tr817907473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása