Analógia

Szeretjük az LP-ket.

Így nem lett képzeletbeli Da Silva lemezjátszóm

2024. július 14. 15:07 - Szekeres István

Végigjátszottam egy játszmát egy Facebook csalóval

scamm.pngOké, ezt már mind ismerjük: feladsz egy hirdetést a Marketplace-en és egy csomóan jelentkeznek. Érdekli őket a termék, és máris küldik a futárt, hogy vegye fel, csak előtte lépj fel a futárcég oldalára a mellékelt linken. Persze ez adathalász spam, rossz esetben a végén lenullázzák a bankszámládat.

De most egy új átveréssel próbálkoznak a csalók, amire a Facebook hifis csoportjai sajnos különösen alkalmasak.

A konkrét eset a Vinyl Turntable Owners csoportban történt július 12-én. Egy Mark nevű csoporttag tett fel kérdést a Gold Note Valore 425-ös lemezjátszóról. Kinézett egyet használtan és véleményeket akart hallani. Mivel kanadai dollárban adta meg a kinézett készülék árát, arra lehetett következtetni, hogy Kanadában él.

Itt van három a válaszok közül, amiket kapott. Mind a háromban arra kérik, hogy küldjön nekik privát üzenetet, mert van ilyen készülékük "jó állapotban," készek "megválni" tőle és "nem kérnek érte sokat."

s1.jpgEz már eleve gyanúsnak tűnt: a Gold Note-ok nem éppen tömeggyártott lemezjátszók, hogyan lehetséges, hogy egyszerre három tulaj is előkerül egyetlen csoporton belül, ráadásul mindannyian éppen most akarják lecserélni?

Belementem a játékba, és küldtem egy üzenetet az egyik tagnak a három közül, "Harry Cologne"-nak. Nem neveztem néven a lemezjátszót a kérdésemben, csak arra utaltam, hogy olvastam, van eladó lemezjátszója. Rögtön rákérdezett, merre lakom. 

s2.jpgAz első árulkodó jel az volt, hogy nem tudta milyen lemezjátszóról van szó. Nem keresett vissza (nyilván száz helyen is eljátszotta ezt a játékot), inkább azt írta, különböző modellek vannak neki. Ezen a ponton gondoltam, kiugrasztom a nyulat a bokorból, és két olyan lemezjátszóra kérdeztem rá, amik nem is léteznek. A Da Silva teljesen kitalált márkanév (barátnőm, Szilvi neve után), az Audio-Technikának meg sosem volt LP180 jelű modellje.

s3.jpgEz az apróság nem zavarta "Harry" barátunkat, magabiztosan állította, van neki ilyen. Tekintve, hogy teljesen kitalált modellekről beszélünk, innentől kezdve nem volt kérdés, hogy átverésről van szó.

De akkor már játsszuk végig :)

Azt írta, az ő lakhelye Pest, Buda. Valamit elnézhetett a térképen.

s4.jpgMondtam, hogy ez remek, akkor át is ugranék. Ja, de hogy ő Keszthelyen dolgozik. De felküldené a cuccot.

s5.jpgNe már.

Itt egy kicsit eljátszogattunk azzal, hogy hogyan is venném át a (képzeletbeli) lemezjátszót, aminek még az árát sem tisztáztuk, végül abban maradtunk, holnap átmehetek személyesen, de a címet majd csak előtte árulja el. Ezzel egy mondatban elhangzott, amire az egész játék kiment:

s6.jpg"Küldjél előleget." Ja persze. Eddig tartott a játék. Azóta több csoportban is találkoztam ezzel a módszerrel. Éppen azt használják ki a csalók, hogy a csoporttagok a közös hobbi miatt megbíznak egymásban.

"Harry"-t persze jelentettem, de más jogi lépésre nem nagyon van lehetőség. Csak annyit tehetünk, hogy fokozott körültekintéssel kezeljük a gyanús helyzeteket. Valahogy azt hittem, hogy a lemezjátszósok közössége annyira kicsi és zártkörű, hogy a csalók nem is próbálkoznak. Hát tévedtem. Legyünk tehát óvatosak, ha valaki pont azt a terméket ajánlja, amit venni akarunk, különösen, ha gyorsan kiderül, hogy az illetőnek fogalma sincs arról, amit éppen "árul."

 

Ha lemezjátszókkal, hangszedőkkel, vagy úgy általában az (analóg) audióval kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj az i.szekeres@lemezjatszok.hu címre. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon. Csatlakozz lemezjátszós tematikájú tanácsadós, megbeszélős csoportunkhoz is a Facebookon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lemezjatszok.blog.hu/api/trackback/id/tr4118446459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása