Analógia

Szeretjük az LP-ket.

A tökéletes lemezjátszó beállítás nyomában

2018. április 13. 23:11 - Szekeres István

beall01.jpgAki már állított be lemezjátszót, az bizonyára eltűnődött, hogy mennyire pontos a szemmértéke. Alapesetben ugyanis többféle beállításhoz is szemmértéket használunk (lásd a hangszedő geometria beállítása a nullpontokon), vagy még azt sem (lásd antiskating). Léteznek azonban speciális "kompjúteres" rendszerek, amikkel - legalábbis elvileg - tökkkéletesen be lehet állítani egy lemezjátszót. Lemezjátszó alatt itt most a futómű, a hangkar és a hangszedő rendszerét értem.

A "kompjúteres" lemezjátszó-beállítás lényege, hogy mérésekkel visszacsatolva állítjuk be a lemezjátszót. Többféle megoldás létezik a piacon, a leghíresebb talán a Dr Feickert-féle, illetve újabban a kanadai Analog Magik rendszere. Ezek többnyire egy-egy spéci, csak itt használható teszt LP-ből, egy PC-re vagy laptopra letölthető szoftverből és egy interfészből (Analog Magik) vagy hardverkulcsból állnak (Dr Feickert). Ez utóbbi többnyire egy USB pendrive, amit bedugva kell tartani, mert nélküle nem fut a szoftver a gépen. (Orosz hackerek, szevasztok.) Általános elvárás a jóféle (gyakran meglehetősen speciális) hangkártya és a vastag pénztárca: egy-egy ilyen rendszer van annyira drága, hogy magán felhasználóknak eszébe se jusson megvásárolni.

Mit állítunk egy lemezjátszón?

- a lemezközép és a karcsapágy közepének távolságát a hangkar felszerelése előtt - ha gyári a hangkar (mint az Edwards Audio lemezjátszók esetén), vagy legalább a kardeszka az adott karhoz van installálva (mint a Soulines lemezjátszók esetén), akkor ezt a programpontot megússzuk. Bízzunk a tervezők és a kivitelezők ügyességében.

- a vízszintet: jó esetben mind a lemezjátszó maga, de különösen a lemeztányér tökéletesen vízszintben van. Amíg ez nincs meg, addig felesleges bármi mást állítani. Erre valók a különböző "buborékos" vízmértékek.

- a lemeztányér forgási sebességét: gyári, integrált stroboszkóp, vagy stroboszkóp referencia minta és glimmlámpa segítségével, illetve tesztlemez + szoftver segítségével (ha egyáltalán állítható a sebesség a felhasználó által). Glimmlámpa helyett létezik telefonos applikáció is, ami a zseblámpa fényét villogtatja a megfelelő ütemben, de a gyakorlatban ez mégsem vált be. 

- a hangszedő geometriáját: addig mozgatjuk a hangszedőt előre-hátra a shellben, amíg a tűszár két előre meghatározott ponton párhuzamos nem lesz a barázdával. Ehhez előre nyomtatott/legyártott sablont használunk. Ha van túlnyúlást beállító szerkezetünk is, az felgyorsítja a műveletet.

- a tűnyomóerőt: a hangkar végén lévő súly előre-hátra mozgatásával/tekerésével azt az erőt, ami a tűt a barázdába szorítja. Nyilván jól jön egy tűmérleg, de többé-kevésbé pontosan be lehet állítani a tűnyomóerőt az ellensúly gyári skálája segítségével is (miután azt a kar kiegyensúlyozott helyzetében kinulláztuk). Elmagyarázni nehéz, megmutatni könnyű.

- az antiskatinget: a barázdában kialakuló erővektorok a tűt befelé, a lemezközép felé húzzák. Az antiskating szerkezet állítható rugója vagy mágnese vagy damilon fityegő ellensúlya ellentart ennek a befelé húzó erőnek, így a tű egyformán tapogatja le a barázda mindkét oldalát, illetve egyenletesen kopik. Tipikusan a gyári használati utasítás alapján, az alkalmazott technika ismeretében állítjuk be.

- a VTA-t (Vertical Tracking Angle), ami egyebek mellett meghatározza, a tű milyen szögben találkozik a barázdával. Optimális esetben akkor tökéletes a beállítás, ha a lemezre eresztett hangszedő felső síkja éppen párhuzamos a lemez síkjával. (Ha a hangszedőben a tűszár, és a tűszárban a tű úgy áll, ahogy a nagykönyvben meg van írva.)  A karbak emelésével vagy süllyesztésével oldjuk meg a szög beállítását. Az ellenőrzéshez a legjobb eszköz a pici vízmérték, amit a shellre tudunk helyezni. Kompjúteres mérésénél frekvenciagörbéket rögzítenek pár fokos eltérésekkel, és ezek összehasonlításával meg lehet állapítani az adott hangszedőhöz optimális VTA-t. Ezt a paramétert nem minden hangkaron lehet állítani.

- az azimutot, azaz azt, hogy a tű éppen merőlegesen álljon a barázdában, szemből nézve ne dőljön egyik irányba sem. (Ismét: ha a hangszedőben a tűszár, és a tűszárban a tű úgy áll, ahogy az a nagykönyvben meg van írva.) Egyes karok és/vagy egyes shellek forgathatóak a tengelyük mentén. Azimutot vízmértékkel, esetleg erre gyártott vizuális mércével lehet állítani, illetve kompjúteres elemzéssel optimalizálni. 

Ami az ilyen komplex rendszerek használatával rögtön kiderül, az az, hogy nincs tökéletes beállítás, csak kompromisszumok. Egy-egy paramétert még csak-csak be lehet állítani "tökéletesre," de az cserében elhúz más paramétereket a korábban beállított tökéletestől. Azt szinte mindenki tudja, hogy a tűnyomás és az antiskating között van ilyen összefüggés. De a valóságban a VTA és a tűnyomóerő között is van, sőt, még az azimut és az antiskating között is. Tehát addig nem lehet pontosan beállítani a VTA-t, amíg nincs beállítva az antiskating, és addig nem lehet beállítani az antiskatinget, amíg nincs beállítva a VTA: íme a lemezjátszó-beállítás 22-es csapdája. Azaz beállítási körökben haladunk, és a sokadik kör után talán valamivel közelebb kerülünk ahhoz az állapothoz, hogy egyszerre minden paraméter tökéletes legyen. Sajnos a gyakorlatban ezt soha nem lehet elérni.

beall02.jpgMár csak azért sem, mert vannak dinamikusan (azaz a lemez lejátszása közben folyamatosan) változó paraméterek, amiket eleve nem lehet tökéletesen beállítani. Ilyen a vízszintes szöghiba, amit hiába nullázunk ki két mértanilag meghatározott ponton, az összes többi ponton újra megjelenik. De itt van az antiskating is, aminek az optimális értéke különböző a külső barázdákban, mint a belsőkben. Tehát ezekre a fizikai problémákra nincs "optimális" megoldás, ráadásul ezek a szükségszerű hibák befolyásol(hat)ják a többi mérési eredményt. És itt, a változó paraméterek között emlékezzünk meg a VTA-ról, amit fél fok pontossággal be tudunk állítani - a tesztlemezen. De a való világ lemezei egyrészt nem ugyanolyan vastagok, mint a tesztlemez, másrészt korántsem biztos, hogy ugyanolyan szögben vannak vágva. (Még egyszer: itt fél fokokról beszélünk.)

A tökéletes beállítást szinte lehetetlenné teszi az is, hogy a mérőrendszerek pontosabbak, mint a hangkarok beállítási lehetőségei. Az antiskatinget torzításmérővel lőjük be -- a mi rendszerünk felbontása speciel négy tizedes pontosságú. Mutasson valaki egy olyan antiskating beállító tekerentyűt, amivel lehet annyira keveset állítani, hogy 1-2 tízezred százalék (0,0001%) torzítást kivegyünk a rendszerből. Illetve maga az antiskatinget befolyásoló szerkezet sem tud ilyen kicsiket és pontosakat lépni. Ugyanez van az azimuttal is. Mutasson valaki egy olyan műszert, amivel megbízhatóan és reprodukálhatóan tudok állítani mondjuk fél fokot a fejegység dőlésén. Hiszen az azimut beállítás menete az, hogy különböző pozíciókban végigmérem a hangszedőt, majd visszaállítom oda, ahol a legkisebb volt az áthallás.

Fontos megérteni, hogy a tökéletesen pontos beállítás nem kizárólag a hangminőségről szól. Nem merném kijelenteni, hogy egy frissen kiprecíziózott hangkarral és hangszedővel mellbevágóan jobb lesz a hangzás. Vannak meglepő eredmények, amikor hirtelen minden összeáll, de ez nem általános, sok más tényezőtől is függ. Lásd a HFM egykori tesztjét, amikor durván elállítottak bizonyos paramétereket (szöghiba, VTA), és a meghallgatásos teszten nem hallották ki a különbségeket. Véleményem szerint a számítógépes beállítás elsősorban a lelki békéről szól (ez nagyon fontos faktor a zenehallgatásban!), illetve a tű élettartama szempontjából lényeges.

beall03.jpgEzen a ponton hadd hozzak elő egy remek könyvet, Bruno Bettelheim "Az elég jó szülő" című könyvét. Nem, nincsen benne szó lemezjátszókról, meg hifiről sem, csak azért ajánlom, mert szülőként gyakran ugyanazt érezzük, mint (nem nevet!) lemezjátszó-tulajdonosként. Hogy szemünk fényének mindenből a legjobbat akarjuk adni. Bettelheim könyve arról szól, hogy meg kell próbálni jó szülőnek lenni, és harmóniában nevelni a gyermekeinket, de nem érdemes túlspilázni, mert attól nem lesz jobb a gyerek élete, a miénk meg csak feszültebb lesz. Analóg audióra fordítva: a lemezjátszó beállítása fontos dolog, de ha ezzel megvagyunk, a továbbiakban ne a szöghibát keressük a hangban, hanem Mozartot.

Az "elegendően jó" beállítás eszközei

 

- gyártott (nem házilag kinyomtatott!) beállítósablon;

- digitális tűmérleg

- ha a hangkaron van azimut állítási lehetőség, akkor egy erre a célra gyártott átlátszó, bevonalkázott műanyag blokk, logikusan VTA beállító sablon néven.

illetve

- egy miniatűr kerek vízmérték, amit a shell tetejére lehet tenni, és az azimutot és a VTA-t is egyszerre be lehet állítani "elegendően jó" pontossággal.

Ha lemezjátszókkal, hangszedőkkel, vagy úgy általában az (analóg) audióval kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj az i.szekeres@lemezjatszok.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon. Csatlakozz lemezjátszós tematikájú tanácsadós, megbeszélős csoportunkhoz is a Facebookon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lemezjatszok.blog.hu/api/trackback/id/tr1413804420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása