Analógia

Szeretjük az LP-ket.

Tíz hiba, amit a kezdő (újrakezdő) lemezesek gyakran elkövetnek

2018. december 28. 20:23 - Szekeres István

hiba007.jpgZenéket hanglemezen, LP-n gyűjteni sokféle áldozatot követel. A lemezbolt pénztárában hozott anyagi jellegű áldozat csak a jéghegy csúcsa. Valójában egy csomó más apróságra oda kell figyelni, ha jó hangminőséget akarunk elérni, és sokáig szeretnénk a lemezeinket hallgatni. Igen, néhány dolog valóban macerás, de akiben nincs egy pici önsanyargatásra való hajlam sem, az maradjon a Spotify-nál.

1) Vízzel mosunk

Vízzel és tisztítószerrel remekül tudunk kezet mosni, edényeket mosogatni. Adja magát az ötlet, hogy a régi, koszos lemezeket is dugjuk be a csap alá. Ne tegyük! Az, hogy Magyarország nagy részén kemény a víz, és már egy sima öblítés is vízkövet hagy a felületen, már a reklámokból is ismerős. Hogy a vízkő mennyire tesz jót a hangszedőtűnek, azt pontosan el tudjuk képzelni.

De van egy ennél nagyobb probléma is. A barázdák aljában mindig marad egy kis por. A por száraz állapotban lent maradna a barázda aljában, az arra járó tű simán félretolná az útból, de vízzel keveredve soha ki nem száradó sár lesz belőle, amit ráadásul a tű csak felver és szétken a barázda felületén. Rosszabb esetben a hangszedő belsejébe is jut belőle. A nedves tisztítási módszerek közül a profi lemezmosógépek ajánlhatóak egyedül: a folyamat fontos része a vákuumos leszívás, ami a fellazított, leoldott szennyeződést kiszívja a barázdák aljából is. 

2) Elöl hagyjuk a lemezeket

hiba001.jpgHasználaton kívül a lemezek helye a borítóban van. Mármint a belső borítóban. A belső borítóé pedig a külső borítóban. A külső borítóé pedig az átlátszó védőtokban. A lemezek legnagyobb ellensége a por. A porszemek a barázda és a hangszedőtű közé kerülve mind a kettőt rongálják. Amint végeztünk a lemez meghallgatásával, csomagoljuk el gondosan. Az elöl hagyott lemez gyorsan tönkremegy, és viszi magával a hangszedőtűt is. Kritikus a belső borító állapota is. A koszlott, rongyosra kopott belső borítókat cseréljük újra - összekoszolhatják, megkarcolhatják a lemezt. Érdemes antisztatikus béléssel kialakított papírtokot választani.

 

3) Megfeledkezünk a kefélésről

hiba002.jpgAbszurd ugyan, de még leggondosabban elcsomagolt lemezen is lehet por: amit összeszed lejátszás közben, illetve amit összeszed a kicsomagolás és a tányérra helyezés között. Ezek a fránya forgó műanyag korongok már csak ilyenek. Ezért a napi lemezjátszási rutin elengedhetetlen lépése a tű felhelyezése előtti kefélés. A legjobb célszerszám a karbonkefe, ami nemcsak eltávolítja a port a barázda mélyéről is, de – helyesen használva – a töltést is elvezeti a lemezről. Az igazi profik antisztatizáló pisztolyt is használhatnak.  

 4) Fektetjük a lemezeket

hiba003.jpgA lemezek gyakran attól válnak lejátszhatatlanná, vagy legalábbis problémásan lejátszhatóvá, hogy hullámosak lesznek. A deformáció a helytelen tárolás következménye. Isten úgy teremtette a lemezeket, hogy állítva legyenek tárolva – úgy biztosan nem lesznek hullámosak. Öt-tíz lemezt ha muszáj, még egymásra lehet pakolni egy rövid időre, de az egymás hegyén-hátán tartott lemezek könnyen deformálódnak. Ja, és így alakul ki a borítón a rettegett körkopás is, ami egyrészt csúnya, másrészt csökkenti a lemez értékét.

 

5) Nem törődünk a tűvel 

win_20181203_08_30_37_pro.jpgEnnek a témának nemrég önálló posztot is szenteltünk. Röviden: a hangszedőtűre rá tud kenődni, aztán rá tud égni mindenféle szennyeződés. Ezzel egyrészt romlik a hangminőség, másrészt a koszos tű gyorsabban kopik és a lemezt is rongálja. Tűtisztító folyadék, tűkefe minden lemezjátszó mellé kell, de haladóbb szinten a tűtisztító zselé is okos ötlet.

6) Nem állítjuk be, amit be kéne

hiba004.pngA hang akkor lesz a legjobb, illetve a tű és a lemez akkor lesz a leghosszabb életű, ha a tű pontosan és stabilan áll a barázdában, ahogy az ki lett találva. A rosszul beállított lemezjátszó is szól valahogy, így sokaknak fel sem tűnik, mennyi potenciál marad a rendszerben. Vagy hogy mitől produkál furcsa jelenségeket (nem egyforma hangos a két csatorna, erősen torzít a belső barázdákon, gyakran megakad a tű, selypítenek az énekesek, stb).

A lemezjátszó alatti polc vízszintje az abszolút alap. A hangszedő geometriailag pontos beállítása, a megfelelő tűnyomás és antiskating erő szintén szükségesek. Haladóbb szinten, drágább lemezjátszókon mindenféle dőlésszögeket is állíthatunk. Ha nem értünk hozzá, kérjük rutinos lemezjátszósok segítségét.

7) Más készülékek tetején tartjuk a lemezjátszót

hiba005.pngMeglepően sokszor látjuk, hogy lemezjátszót másik hifi készülék tetejére tesznek. Az nem az igazi. Egyrészt aligha van biztosítva a megfelelő vízszint, másrészt a másik készülék házán belül egy nagy, rezonáns üreg van, ami mindenféle rezgéseket szed össze, erősít fel és továbbít a lemezjátszó felé. Az alsó készülék tápegysége pedig „megszórhatja” az érzékeny hangszedőt, ami zajossá, "brummossá" teszi a lejátszást. Külön bűncselekmény a lemezjátszót egy polcon használni a hangsugárzókkal.  A hangsugárzó rázza a polcot, a polc pedig a lemezjátszót, ez pedig nem sok jót jelent.

8) Lehajtjuk a porvédő plexit

hiba006.jpgA lemezjátszás két ellensége a por (tárolás közben) és a vibráció (lejátszás közben). A porvédő plexi remek találmány a por elleni küzdelemben, használjuk bátran. De csak üzemen kívül. Ha lemezt játszunk, a porvédőt a leghelyesebb eltávolítani a lemezjátszóról – nem véletlen ám, hogy a legtöbb lemezjátszónál igen könnyű a zsanérokat oldani. A legrosszabb opció a lejátszás közben lehajtott plexitető – a hangszedő által keltett rezgések nem tudnak távozni a rendszerből, ide-oda „pattognak” a lehajtott tetőről visszaverődve, és valóságos rezonancia hullámmedencét hoznak létre odabent. Ha felhajtjuk a tetőt, az jobb egy fokkal, de a nagy műanyag felület ekkor meg a környezetből, pl a hangsugárzóktól szedi össze a rezgéseket. Úgy viselkedik, mint egy nagy rezonancia-vitorla, ami ráadásul egyből a lemezjátszó vázához csatolja a rezgéseket. Lejátszás közben tegyük félre a tetőt, és kész.

9) Nem használjuk a karliftet

hiba011.jpgA DJ-k rossz mintát mutatnak, amikor egyszerűen rádobják a forgó lemezre a tűt. Azt tudni kell, hogy az általuk használt hangszedők sokban különböznek a mi szobai lemezjátszóinkban használatosaktól, és hát nekik a lemezek kímélése sem szempont. Akinek nincs türelme kivárni, hogy a karlift szép lassan leeressze a tűt a barázdába, az könnyen tönkreteheti a hangszedőjét is, és a lemezeit is. A lemezhallgatás nem a türelmetlenek műfaja.

10) Spórolunk a kiegészítőkön

hiba010.jpgArra már mindenki rájött, hogy drága ez a hobbi. Drágák a lemezek, drágák a minőségi lemezjátszók és hangszedők. És sajnos a kiegészítők sem olcsók. Illetve vannak olcsók is, de a filléres karbonkefének gyorsan kihullanak a szálai, a márkátlan tűtisztító károsítja a tű foglalatát, satöbbi.

Most két másik dologra hívnám fel a figyelmet: az egyik a phono erősítő kérdése. Bár vannak nagyszerű erősítők nagyszerű beépített phono fokozatokkal, meg lemezjátszókba épített phonók, azért nagy részüknél lényegesen többet tud egy külön dobozos célszerszám. Meg persze az alkatrészáruházakban kapható pár ezer forintos gyufaskatulyáknál is. És ha már erősítő, akkor kábel is – a tisztességesen megcsinált árnyékolás, a stabil csatlakozók, a jó hangú vezetők szintén nem feltétlenül olcsók. A fröccsöntött műanyag dugós "tyúkbelek" helyett, amit a lemezjátszónk mellé adtak, akár már egy pár ezer forintos audio kábel is nagyságrenddel jobb hangot hoz.

 

Valamit rosszul mondtunk? Esetleg kiegészítenéd valamivel? Kommentálj itt, vagy a Facebook oldalunkon!

Ha lemezjátszókkal, hangszedőkkel, vagy úgy általában az (analóg) audióval kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj az info@vinil.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lemezjatszok.blog.hu/api/trackback/id/tr8514517742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silverrant 2018.12.30. 01:41:09

jesszum ez milyen perverzi dolog. imádni való dolog lehet belemerülni.

neszóljszámnemfájfejem 2018.12.30. 05:44:46

Régen volt a lemezőr nevű mézsűrűségű tisztító, ami egyfajta bőrszerű réteget képzett. Na, az kikapta a barázdákból a port..ellentétben a Lencoclean-el, ha még emlékszik rá valaki.

AlexAston 2018.12.30. 08:47:43

Ja, és amúgy, ha összejön az új, és nagyobb pecó, nézek valami jó kis lemezjátszót vén koromra :)

gigabursch 2018.12.30. 10:02:07

Imádom a LP hangját, de sok helyet foglal. Mégis jó hallgatni.
A sok CD is sok helyet foglal.

Az MP3 jó találmány. Mp3-ban van nekem űgy 80 gigányi anyag. A kb 90 %-át magam gyűjtöttem és a "gyári" Fraunhofer kifejezetten használtam. Kellően vájtfülüek sem problémát rák rajta.
De ami online mp3 szeméttel van a net, az tényleg botrány. Elkent hangok, pocsék mintavétel, stb...
A jó MP3 jó kompromisszum. A többi: kuka.

Épp a napokban tettem szóvá a TeCsőn egy Kormorán saját feltöltésnek, hogy ennyire igénytelenek nem lehetnek. Eredmény? Na, nem a felvétel minősége lett jobb.

Amúgy egy tök jó passzió a bakelit, de ezért nem érdemes vallásháborút kezdeni.

Retrofuturista hifista 2018.12.30. 10:54:12

Gratulálok, nagyon jó cikk. Több és több hifi kultúrát a blogokra!

Felesleges a "melyik a jobb" formátum vita. 20 éves elvetemült hifi tapasztalatom szerint a bakelit lemez hangja terheli meg a legkevésbé az idegrendszert, hasonlít a hifiből érkező hang jellege leginkább a természetes hangokhoz, noha abszolút hangzásminőségben stream eszközeimmel, dac-okkal jócskán meghaladtam 200 ezres értékű, erős középkategóriás lemezjátszóm hangját.

+1 tipp, hogy régebbi lemezjátszókból kilógó rca+föld kábel cseréjével jelentősen feljavult eddig minden lemezjátszóm hangja. Nem drága kábelekre kell gondolni, elég egy átlagos 10-20 ezer Ft-os kábel beépítése a meglévő ősrégi kábel helyére.

Vendégszerző Analógia 2018.12.30. 12:55:44

@Retrofuturista hifista: ez a kábel-dolog speciel pont benne van a posztban is :-)

Vendégszerző Analógia 2018.12.30. 12:58:47

@neszóljszámnemfájfejem: a Lemezőr kikapta a port, valóban, de sajnos nem lehetett tökéletesen eltávolítani, a barázdák alján néha maradtak kis fecnik, amik aztán gyönyörűen ráégtek a tűre.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.12.30. 14:21:51

Öröm olvasni (villamosmérnök) szemeimnek ezt a cikket, és látni, hogy még sokaknak mennyire fontos ez a típusú hanghordozó. Magam is építettem erősítőt, meg hozzá megfelelő phono előerősítőt a lemezeim hallgatásához, de aztán a technika változása miatt azok már raktározva pihennek.

Az utolsó, 10. pontot szépen ki lehet fejteni minimum 100 000 oldalon, ugye, ez az audiofil felszerelések témaköre... ;)

szepipiktor 2018.12.30. 15:20:30

Örülök, hogy van még valaki, aki megpróbálja a minőség felé terelni a lebutult generációt!
Ugye ez az írás önmagában nem sokat ér, hiszen annyi kapcsolódó részterületre is ügyelni kell(ene), amit egy könyvben lehet csak összefoglalni.,
Például olvasom itt az mp3-as véleményt, de azért érdemeslenne képben lenni a hallással, a felharmónikusokkal is, sokszor a sercegés kevésbé zavaró, mint a veszteséges tömörítések vagy a CD technika "károkozása".
Pár észrevétel azért tennék:
1) Ez a LP-s dolog két kört érint. Az régi, idősebbeket, na ők végigjárták a nádast rendesen már a 70-es évektől kezdve, ők tudják, hogy a víz jobb minden kencénél, de a desztvíz! Sőt pici alkolohols elegy, mert a víz feloldja a szemetet, az alkohol meg elpárologtat, nem kell még csutakolni, ami megint vagy port visz fel, vagy sztatikus feltöltést eredményez...
2) Pár itt leírt dolog kicsit túl van lihegve, a hullámos lemez nem okoz problémát ám, de állítva praktikusabb tárolni...
3) Az egymásra pakolás... Már megette a fene az egészet, ha az "alsó" készülék a leírtakhoz hasonló zavarokat okoz. Akkor az nem lemezjátszó!
4) A karlift dolog meg termékfüggő, egy valódi lemezjátszón gyakran nincs, vagy csak leenged, de semmi más cécó, semmi automatika stb. (Az én Lenco-mon egy kapcsoló, azzal indul, karlift van. A lemezoldal végén nem kapcsol ki, nem emel fel... De csodás felépítés, szíjhajtás, a sebességet is annk átrakásával oldom meg, és 5 kilós tányér... És ez csak egy közlépkategóriás, úgy 80 ezres cucc középkategóriás Ortofon pickuppal, amihez ma a cseretű 38 ezer... Mondom, ez a belépő szint!)
5) A kábeles "múkodj" varázslat sokszor marketing, egy tisztességes lemezjátszó, egy tisztességes erősítőhöz, egy tisztességes kábellel összekapcsolható. És a régi álmokat is ma már elfeledhetjük - kivéve a megszállotak, de ők meg más élményekre vágynak: pénzköltés, büszkeség stb. Egy jó erősítőben ma már bőven megfelel az előerősítő, korrektor áramkörök, a mi hiányolunk, annál a többi komponensünk, lakásunk stb. sokkal több hibát hozzátesz. (gondoljunk arra, hogy a mai hifis BT-s fejhallgatót használ....)
.
Szóval én inkább arra ösztönözném a most kezdőket, hogy egy minőségi lemezjátszó (ami ugye egy 3-4 kilós tányér, szíjhajtás, semmi elektronika, de minőségi felfüggesztés, merev szerkezet), egy minőségi pickup (ma is elérhetők például az Ortofon termékek) és jó erősítő, jó hangfalak.
Ja és végül, LP-n ZENÉT kell hallgatni, a mai szarok, az elekrtonikus tuctucok nem erre valók, de még a pop/rock zene sem igazán. Ide a klasszikus zene, a jazz, az akusztikus zene stb. való, ahol még hangszereket hallhatunk, teremakusztikát stb.
.
De persze a poszt hasznos, mert ha 1 mai trendi "megtér" 100-ból,már megérte.
Sajnos ma nekik az az alap, hogy okostelefon, BT-fejhallgató, tuctuc zene és: HALLOD HOGY JOBBAN SZÓL???

röf 2018.12.30. 15:37:56

@neszóljszámnemfájfejem:
A Lencoclean-nek az volt a hátulütője, hogy ha elkezdted használni, akkor nem lehetett abbahagyni.
Egyébként meg a sercegés nem csak a portól jött elő, hanem kopott tűre is utalhatott.

dukeekud 2018.12.30. 16:55:55

Egyszerubb lenne pormentes kamraban tarolni az egesz cuccot, lejatszot lemezeket, es akkor eleg lenne csak a szuroket cserelni a porszuro berendezesben, az allando tisztitas es elpakolas helyett. A lemezeket meg manipulatorokon keresztul lehetne mozgatni, mint laboratoriumokban. Igy tisztitas nelkul is minidig tokeletesen pormentes lenne.

exterminador 2018.12.30. 17:06:26

Ennyi macera után az ember meggondolja, nem jobb-e mégis a cd... :) (Persze, ma már az is elavult.)

Pic 2018.12.30. 17:17:45

Jó kis cikk. Visszahozta a régi hangulatoto lásd anno hi-fi magazin, meg a különböző újságok hi-fi rovatai.

Manapság már tényleg ritka az ilyen cikk. Mobillal fotózunk, mobillal hallgatunk zenét és mutogatjuk haveroknak, hogy mekkora királyság a fotó amit készített, mert "ver mindent" (nagy büdős francokat:D ), meg milyen jól szól a tuc tuc, (francokat szól jól), meg nem kell túl jó hangfal, mert úgysem hallod/viszi át a magasakat, a mély pedig milyen szépen brummog (pedig gyenge mindkettő, a mély igazából zörög és nincs dinamikája.)

Kedvencem az 5.1 ahol tele vagy effektekkel elöl hátul, de csak középen jön a beszédhang függetlenül, hogy a szinész merre jár és a basszus, ami cssak középen jön a mélynyomóból, mondván az ember a mélyhangokra nem irányérzékeny.... na meséljetek még .....

A tuctucoló agymosottaknak biztos jó......

efi 2018.12.30. 17:19:06

Én még nem láttam olyan lemezjátszót, akármilyen drága is, amin ne billegne a lemez. Pedig elég nehéz elhinni, hogy ne lehetne tökéleteset csinálni. Alig éri erőhatás, mégis bólogat szépen mind.

commando 2018.12.31. 14:31:23

@röf: Sajnos ez így igaz. Legalább száz lemezem bánja a Lenco folyadék használatát. Ma már semmi pénzért nem használnám.

Nagymoli 2019.05.08. 07:39:40

Saját lemezeim bedigitalizáltam, eközben az erősítő néma csendben volt, légy sem zümmögött, csak a 24bit/96kHz felvevő dolgozott. Így a legtöbb rezonancia, visszahatás kiküszöbölve. Ha utómunka nélkül hallgatom vissza, nem tudtam megkülönböztetni az eredetitől. Utómunkával némi zajt el szoktam távolítani, stb. DVD-re kiírom, 24/96 formátumot megtartva, és így a család többi tagja is egyszerűen hallgathatja.A CD nek is megvan a maga hibája, az analóg lemeznek is, mégis mindkettő szerethető formátum. DVD audio eléggé hanyagolt formátum, pedig van benne lehetőség bőven. És a DVD megmenti a fekete lemezeket, és a lemezjátszót a korai elhasználódástól, gyerekeim kíváncsi kezeitől. :)

Nagymoli 2020.01.16. 11:53:48

Hanglemezeim be vannak digitalizálva. Ne legyen gond digitalizálásnál, néma csendben vannak a hangfalak, a szobában légy sem zümmög, csak a 24bit/96khz-s felvevő dolgozik. Utána PC-n némi utómunka, és kiírom DVD-audióra, 24 bit/96kHz felbontást megtartva. A másolatot nem tudom megkülönböztetni az eredetitől. A DVD lejátszás a család többi tagjának is egyszerűbb, és nem kell féljek, hogy tönkretezik a fekete korongot, és a lejátszóját. CD nek, is megvan a maga hibája, és a fekete korongoknak is, de mindkettő szerethető. Az audio DVD meg eléggé hanyagolt, pedig kiváló formátum.

registerz 2020.01.16. 11:54:46

A lemeznek múzeumban a helye. Ne meséljen itt senki sem arról, hogy milyen vájtfülű, mert az a lófaszt! Megy itt a jobbra-balra vetítés. Digitális formátumban (nem MP3-ben, de abban is élvezhető bármilyen zene, ami tetszik, ami meg nem, az jöhet nekem HighEnd-ből is) ezerszer jobban szól a cucc!

gigabursch 2020.01.16. 11:55:00

@szepipiktor:
Nekem is Lenco volt.
Volt az egész vagy 22 kg.

Napokat pöcsöltem a 33+1/3 stopper és beállításával.
A feje Shure volt.
Az erősítő Dyras

Dezsike 2020.01.16. 11:55:18

A legjobb még mindig az, ha valaki melletted énekel. Tökéletes hangminőség kompromisszum nélkül. Egy lemezjátszó, egy erősítő és egy pár hangsugárzó árából két évnyi hangképzés kijön, hanghordozóra pedig nem kell költeni. Egyetlen hátránya, hogy 2-3 nap, mire egy új dalt tökéletesen "lejátszik" és rendszereden "le kell játszani" minden dalt amit ismer, hogy ne felejtsen. De még mindig kevesebb macera (a hangképzéssel együtt is) mint egy lemezjátszó.

lomposfarkas 2020.01.16. 11:55:29

Kíváncsiságból rákerestem és még kapható a jó öreg Audio Technica at-95e hangszedő. Annyiba kerül, amiből egy jóltenyésztett agymosott hifi-berendezés tulajdonos 10 centi hangszóró kábelt se tudna venni :)

Szarazinda 2020.01.16. 11:55:53

"Örülök, hogy van még valaki, aki megpróbálja a minőség felé terelni a lebutult generációt!"

Jaj, csak ezt ne. Ezt a bezzeg az én időmben, akkor még volt igényesség, ma meg minden igénytelen baromságot minden generáció előadja, minden korban, és mindig szánalmas.

A hifihez nem értek, de van bennem szkepszis ezzel a bakelit jobban szól, mint a digitális szar dologgal. Nem nagyon látom be, hogy ez miért volna így (tömörítetlen, magas mintavételezés esetén), de mindegy, mondjuk, hogy így van. De ez a lebutult generáció duma röhejes

lomposfarkas 2020.04.25. 21:49:21

@Szarazinda: A lemez nagyon élvezhető zenét ad, ha:
jó minőségű a lemez gyártmánya és rajta a felvétel
jó minőségű a hangszedő
jó minőségű a korrektor előerősítő
és mindehhez megvan benned a lelkesedés a szöszmötöléshez és elfogadsz pár apróságot, mint pl. a gyilkos belsőbarázda torzítást :)
a hanglánc többi része már a szokásos.
Sajnos a lemezek nem elhanyagolható része vacak volt, és a jó hangszedő + jó korrektor pénztárcába vágó kérdés. (bár akár egy HFM1-et is még mindig fillérekből össze lehet rakni)
Szóval annyiban igazad lehet, hogy a "régen de jó volt a bakelit" mondat a meglehetősen felkészült zenebarátoktól szólhat hitelesen. De egy átlagjóska, a korabeli gyalugépét meg a Pepita lemezeket nem fogja visszasírni a manapság beszerezhető fájlok mellett.

commando 2020.04.25. 21:49:28

Kérem, ha valaki tudna segíteni:
SONY PS-LX 300USB lemezjátszóm van. Mivel már vagy 5 éve használom, szükség lenne a tű (de lehet, hogy inkább az egész pickup) cseréjére. Közel 2 ezer "bakelit" lemezem van, így elég jelentős az igénybevétel. Tudna valaki konkrét típust javasolni? Maga a lemezjátszó ~50 eFt volt, mikor vettem. Ennek figyelembevételével várok javaslatot. Előre is tisztelettel megköszönöm!
süti beállítások módosítása